Als je de woning verlaat moet je de woning netjes achterlaten. Hou er rekening mee dat je het gas, water en elektra tijdig opzegt en de sleutels op tijd inlevert.
Opleveren
Na de huuropzegging neemt de opzichter telefonisch contact met je op. Er worden 2 afspraken gemaakt die in de woning plaatsvinden. Tijdens de 1e afspraak bekijkt de opzichter samen met jou de huidige staat van de woning en legt uit hoe de woning opgeleverd moet worden. De opzichter beoordeelt of er veranderingen zijn aangebracht. Ook wordt er bekeken of er schade is die jij zelf of wij moeten herstellen. Je kunt dan aangeven welke zaken je ter overname aan de nieuwe huurder wilt aanbieden. Wacht met het verwijderen van vloerzeil, vloerbedekking of de gevelkachel tot na het bezoek van onze opzichter.
Gas, water en elektra opzeggen
De meterstanden worden tijdens de 2e opname door de opzichter opgenomen. Je bent zelf verantwoordelijk voor het opzeggen van jouw contract bij de leverancier(s). Je geeft zelf de meterstanden door, tenzij je energie of water afneemt van Thuisvester. De meterstanden staan in het opnamerapport welke je na de 2e afspraak van de opzichter ontvangt.
Overname
Je mag vloerbedekking, laminaat, gordijnen en dergelijke aanbieden aan de nieuwe bewoner. Dit is een zaak tussen jou en de nieuwe huurder. Thuisvester bemiddelt hier niet in. Je ontvangt van de opzichter een overnameformulier voor. Vul het met de nieuwe huurder goed in en plaats beide een handtekening op het formulier. Je kunt de nieuwe huurder tot niets verplichten. De overname van spullen is de verantwoordelijkheid van de vertrekkende en nieuwe huurder samen.
Sleutels inleveren
De 2e afspraak vindt plaats op de einddatum van de huurovereenkomst. De opzichter controleert of de gemaakte afspraken nagekomen zijn. Als alles in orde is worden de meterstanden opgenomen en kun je gelijk de sleutels inleveren.
Veelgestelde vragen
Hoe moet ik mijn woning opleveren?
De woning moet netjes achtergelaten worden. Tijdens de 1e opname geeft de opzichter aan hoe de woning opgeleverd moet worden. De opzichter kijkt onder andere naar de volgende punten:
- Aanpassingen die zijn aangebracht in de woning, en of die mogen blijven staan;
- Vloerafwerking, laminaat of behang die zijn aangebracht in de woning, en of die mogen blijven liggen;
- Schade die is ontstaan welke jij zelf of wij moeten herstellen.
Mag ik zaken die ik veranderd heb zo laten?
Tijdens de 1e opname bespreekt de opzichter met jou of de veranderingen die zijn aangebracht in de woning kunnen achterblijven of overgenomen kunnen worden.
Wat gebeurt er met de aanpassingen als ik ga verhuizen?
De aanpassingen mogen blijven als je daarvoor schriftelijk toestemming hebt gekregen of door Thuisvester tegen huurverhoging is uitgevoerd. De aanpassingen moeten dan wel nog in goede staat zijn. In alle andere gevallen moeten de aanpassingen worden verwijderd. Heb je een kleine verandering zonder toestemming aangebracht? Dan kun je dat met de opzichter bespreken tijdens de inspectie van de woning.
Bij wie moet ik de sleutel inleveren?
Als de woning in orde is, kun je de sleutels bij de opzichter tijdens de 2e opname inleveren. Als de woning niet in orde is krijg je, in overleg met de opzichter, hiervoor nog maximaal 1 week de tijd. Je betaalt dan een gebruiksvergoeding voor het aantal dagen dat je langer in de woning verblijft.
Krijg ik een vergoeding voor de door mij aangebrachte aanpassing?
Als de aanpassing de kwaliteit van de woning verbetert kun je bij verhuizing hiervoor een vergoeding ontvangen. Voorbeelden van aanpassingen die voor een vergoeding in aanmerking komen zijn een extra radiator, een HR-ketel of keukenuitbreiding. Tijdens de eindinspectie kun je dit met de opzichter bespreken.
Minimumvoorwaarden voor een vergoeding van de aanpassing zijn:
- Het moet kwalitatief goed zijn uitgevoerd;
- Je moet vooraf schriftelijk toestemming van Thuisvester hebben gehad;
- Het moet volgens de voorwaarden van Thuisvester zijn uitgevoerd.