Maatwerk voor huurders met betaalproblemen, zeker in deze tijd

Publicatiedatum: 07-04-2020

We laten onze huurders niet in de steek, zeker niet als zij betalingsproblemen krijgen. De woningcorporatie doet er alles aan om mensen die om wat voor reden dan ook in de (betaal)problemen komen te ondersteunen met maatwerk, zeker in deze coronacrisis. Alle huurders die door de huidige situatie voor een financiële uitdaging staan, kunnen Thuisvester benaderen. In samenspraak met de huurdersorganisaties is Thuisvester ervan overtuigd dat er altijd een oplossing gevonden kan worden op basis van maatwerk.

Verschillende mogelijkheden
Thuisvester biedt verschillende mogelijkheden voor ondersteuning van huurders die betaalproblemen krijgen. Zo sluit ze betalingsregelingen af met huurders of is er uitstel van betaling mogelijk. Daarnaast is het voor sommige huurders van sociale huurwoningen die relatief te duur wonen mogelijk om huurbevriezing of verlaging aan te vragen. Dit bieden we aan vooruitlopend op de politieke afronding van de afspraken tussen Aedes en de Woonbond.

Directeur-bestuurder Pierre Hobbelen:

We vinden het belangrijk om onze bewoners te ondersteunen. In deze crisistijd, maar zeker ook daarbuiten. Vaak vinden mensen het lastig om bij kleine betaalproblemen aan de bel te trekken, maar als ze dit wel doen kunnen we samen echt voorkomen dat de schulden oplopen. We kunnen dan samen naar een oplossing zoeken. Die kan voor iedereen anders zijn, daarom is het maatwerk.

Maatwerk
Wat een huurder precies nodig heeft, verschilt per persoon. Zodra een bewoner in beeld is die (beginnende) betalingsproblemen heeft, is de hulp die geboden wordt maatwerk. In overleg met de desbetreffende huurder wordt bekeken welke opties er zijn en wat de meest passende oplossing is voor de situatie. Om deze huurders vroeg in beeld te krijgen werken we samen met verschillende (maatschappelijke) partners en wordt in een vroeg stadium contact gezocht met huurders. Hierdoor bereikten we al een afname van het aantal ontruimingen op basis van huurachterstand van bijna 80% van 32 in 2014 naar 7 in 2019.

Contact opnemen
Thuisvester heeft huurders waar betaalproblemen zijn vaak al op tijd in beeld door alert te zijn en vroeg contact op te nemen, maar zeker niet iedereen is in beeld. Het is daarom ontzettend belangrijk dat mensen geen drempel voelen om contact op te nemen. Thuisvester ondersteunt haar huurders graag.
 

 

Deel deze pagina

 
Annuleren

Waarmee kunnen wij je helpen?

Begin hier met zoeken!

Geen resultaten gevonden