Geen objecten gevonden

Interview met Wijkbeheerder Laura en Woonconsulent Robin

Publicatiedatum: 17-08-2022

Altijd al willen weten wat het werk van een Wijkbeheerder en een Woonconsulent precies inhoudt? En wat het verschil is tussen deze twee functies? U leest het in onderstaand interview met onze Wijkbeheerder Laura en Woonconsulent Robin.

Wie zijn jullie en welke functie vervullen jullie bij Thuisvester?
Laura: Ik ben Laura Derksen (foto: links) en werk sinds maart 2022 bij Thuisvester als Wijkbeheerder.

Robin: Ik ben Robin Heijne (foto: rechts) en ik werk als Woonconsulent bij Thuisvester. Ik vervul deze functie ook sinds maart 2022.

Wat is het verschil tussen een Wijkbeheerder en een Woonconsulent?
Laura: Wijkbeheerders zijn veel aanwezig in de wijk. Wij pakken eerstelijnsmeldingen op en gaan hiermee aan de slag. Ook lopen wij rond in de wijken om te controleren of alles goed gaat. We letten bijvoorbeeld op of tuinen goed worden onderhouden.

Robin: Woonconsulenten houden zich meestal bezig met situaties waarbij meerdere problemen tegelijkertijd spelen. Vaak zijn dit ook situaties waarbij meerdere partijen, zoals hulverlening, betrokken zijn. De werkzaamheden van Wijkbeheerders en Woonconsulenten overlappen elkaar vaak wel. Hierdoor pakken we ook vaak samen meldingen op.

Hoe komen huurders met jullie in contact?
Laura: In onze gebouwen met appartementen hangen flyers met de gegevens van de Wijkbeheerder. Ook kunnen huurders de klantenservice bellen wanneer ze vragen hebben. De vraag wordt dan doorgezet naar de juiste Wijkbeheerder.

Robin: Daarnaast zijn we regelmatig samen te vinden in de wijk, bijvoorbeeld tijdens wijkrondes met de boa’s, bijeenkomsten als Buurtbakkie en op eigen initiatief. We proberen zoveel mogelijk zichtbaar te zijn. Dit doen we zodat de drempel voor bewoners om contact met ons te zoeken laag is.

Wat zijn jullie belangrijkste taken? En hoe ziet een werkdag eruit?
Laura: Mijn belangrijkste taak is om te zorgen voor leefbare, veilige wijken zodat onze huurders prettig kunnen wonen. Ik start mijn dag altijd op kantoor om mijn mail en meldingen bij te werken. Daarna ga ik de wijken in. In loop controlerondes in gebouwen. Ook ga ik bij bewoners langs om het gesprek aan te gaan en kijk ik of iets voor ze kan regelen.

Robin: Mijn dag begint meestal ook zoals die van Laura. We zien elkaar bijna iedere ochtend op kantoor zodat we samen bijzonderheden door kunnen spreken. Daarna staan er vaak afspraken gepland met bewoners of netwerkpartners zoals met gemeentes, de politie of zorgverleners.

Wat vinden jullie het leukste aan jullie rol?
Laura: Ik vind de sociale kant van mijn werk het leukste. Soms is het bieden van een luisterend oor al genoeg.

Robin: Voor mij geldt hetzelfde. Het contact met bewoners is wat mijn werk zo leuk maakt. Daarnaast is het werk heel afwisselend: geen dag is hetzelfde!

 

Deel deze pagina