bijgewerkt 26-03-2017

Betalingsachterstand

Betalingsachterstand

Het kan gebeuren dat u de huur een keer niet op tijd kunt betalen. Dan is het verstandig om zo snel mogelijk contact op te nemen. Wij zoeken dan samen met u naar een goede oplossing of brengen u in contact met de afdeling huurincasso om te voorkomen dat de huurachterstand groter wordt.

Achterstand voorkomen

Voor huurders die moeite hebben om de huur op tijd te betalen, biedt Thuisvester gratis cursussen budgetteren aan via diverse welzijnsinstellingen.
Oosterhout: Surplus  
Rucphen: Traverse
Zundert:  Surplus
Geertruidenberg: meldpunt schuldhulpverlening

Betalingsregeling

Lukt het u vaker niet om de huur op tijd te betalen, dan kunnen we een passende betalingsregeling treffen waardoor u geen huurachterstand meer heeft. Dit kunt u via Mijn Thuisvester zelf regelen.

Betalingsregeling starten

Meest gestelde vragen

  • Wat moet ik doen als ik huurachterstand heb?

    Neem zo snel mogelijk contact op met een medewerker van de afdeling huurincasso. We bekijken dan de mogelijkheden om te voorkomen dat de huurachterstand groter wordt.

  • Kan ik een betalingsregeling treffen?

    Onder bepaalde voorwaarden kunt u zelf een betalingsregeling treffen. De voorwaarden van de betalingsregeling zijn afhankelijk van uw persoonlijke situatie. U kunt hierbij het aantal termijnen aangeven waarin u wilt terugbetalen. Bij een betalingsregeling lost u iedere maand een extra bedrag (naast uw gewone huur) af. Zo kunt u uw betalingsachterstand inlopen.

  • Wanneer kan ik geen betalingsregeling treffen?

    In onderstaande gevallen is het helaas niet mogelijk een betalingsregeling te treffen:

    • U heeft een lopende betalingsregeling, schuldenregeling of WSNP-regeling.
    • U heeft een lopende deurwaarderszaak.
    • U mag in de afgelopen 24 maanden geen betalingsregeling hebben beëindigd.
    • De betalingsachterstand is lager dan € 50,-.
    • De betalingsachterstand is meer dan het maximale bedrag dat u maandelijks aan Thuisvester verplicht bent te betalen (1 keer de maandhuur).
  • Wat gebeurt er als ik mijn betaalafspraak niet kan nakomen?

    Als het niet gelukt is de huur via de automatische incasso te innen of als u de huur voor de afgesproken vervaldatum niet betaald heeft, kunt u een telefonisch bericht ontvangen. Dit is een extra reminder om u aan uw betalingsafspraak te herinneren. Als u de telefoon niet opneemt, ontvangt u een sms of een mailbericht.

    Lukt het u niet om te betalen, neem dan zo snel mogelijk contact op met een medewerker van de afdeling huurincasso om verdere betalingsproblemen te voorkomen. Er kan een medewerker bij u langs komen om samen naar een passende oplossing te zoeken. Ook biedt Thuisvester cursus budgetteren aan die door de plaatselijke welzijnsorganisaties gegeven worden.

  • Wat gebeurt er als ik niet reageer op betalingsherinneringen?

    Als u geen contact met ons opneemt en niet reageert op onze betalingsherinnering schakelen wij een deurwaarder in. Dat betekent extra kosten voor u en kan tot uitzetting leiden. Informeer ons op tijd als er problemen zijn.

  • Mijn schulden zijn zo groot dat ik hulp nodig heb. Waar kan ik dan terecht?

    Soms speelt er meer dan alleen huurachterstand. Neem dan gerust contact met ons om een afspraak te maken met een medewerker van huurincasso of een consulent. Zij kunnen u adviseren of in contact brengen met een andere instantie die u kan helpen bij uw financiële of persoonlijke problemen.

  • Mijn zaak ligt bij de deurwaarder, kan ik de huur dan nog aan Thuisvester betalen?

    U betaalt de lopende huur voor de 1e van de maand aan Thuisvester.
    Voor de achterstand moet u zo spoedig mogelijk een betalingsregeling met de deurwaarder treffen.